Van 3D-printer naar CNC-machine

Even een berichtje over de ontwikkeling van de 3D-printer. Omdat we een goed functionerende 3D-printer van Liek Bouma gebruiken om onderdelen te maken, is er na wijs beraad is besloten om de grote 3D-printer om te bouwen naar een CNC machine.
CNC staat voor Computer Numerical Control, kortweg een door de computer bestuurde freesmachine. De computer in de CNC is een Arduino UNO versie die alle asbewegingen op het juiste tijdstippen laat uitvoeren. Daarmee kunnen we alle mogelijke objecten frezen zoals printplaten voor elektronica of gevelplaatjes voor huisjes op de modelspoorbaan.

2017 12 13 12.54.44 Mobile
Om bijvoorbeeld een printplaat te maken worden de koperbaantjes uitgefreesd waardoor er een hoogwaardige printplaat gemaakt wordt voor elektronische schakelingen. Het ontwerpen van de tekeningen hiervoor wordt gedaan in een apart programma dat de mogelijkheid biedt om een elektronische schakeling direct om te zetten in een printontwerp. Dit programma heet Chilipepper en is zoals de naam al doet vermoeden een “hete bliksem” dat enorm veel mogelijkheden biedt. De ontwikkelingen van de CNC verhoogd de kwaliteit van alle elektronische schakelingen die onze treinen op de banen besturen.
We brengen nieuwe functies aan, zoals bezetmeldingen, beveiligingen en blokkeersecties. Ook de modelbouw kent zijn vernieuwingen en dat houdt niet op.
Om op de status van de ombouw van de CNC machine in te gaan kan ik het volgende melden. Er is een stabiele spindel aangeschaft waarin de freesjes vastgezet worden. Door Marius is een tableau gemaakt om werkstukken op vast te zetten. Dat is nodig om fijne bewerkingen goed te laten verlopen. Trouwens bij de tandarts moet je ook stil liggen. Al deze componenten zijn uitgericht om een zo’n nauwkeurig mogelijke afstelling te kunnen maken.
De CNC machine is omgebouwd en de testen voor de besturing zijn in volle gang. De eerste printplaten zijn al gemaakt en het is nu zover om puntjes op de I te zetten. De nauwkeurigheid van het frezen is 1 micron of wel 0,001 mm. Deze nauwkeurigheid is nodig om hele fijne printsporen te kunnen maken. De frees kan in snelheid geregeld worden om zo verschillende materialen zoals hout, kunststof of staal te kunnen bewerken.
Voor het maken van gevelplaten voor huisjes moeten tekeningen gemaakt worden en zo kunnen we op grote schaal huisjes maken die van echt niet te onderscheiden zijn.
Schroom niet om eens te komen kijken wat we zoal aan het doen zijn. Misschien word je enthousiast en komen we tot nieuwe ideeën.