Wasa

De Wasa is ook bij de club binnengekomen als half afgebouwd model en door verschillende leden verder afgebouwd. Zij staat nu als compleet opgetuigd schip en volledig onder zeil te pronken in de kantine.
Wederom een fraai stuk modelbouw van de diverse leden van de MVH

WASA Het trieste verhaal

In opdracht van de Zweedse koning Gustaaf II werd het slagschip VASA gebouwd voor de oorlog met Polen. Het werd een oorlogsschip van 62 meter lang en 12 meter breed. Er zouden 435 bemanningsleden plaats hebben op de 4 dekken van  het schip.
Het 1200 ton metende schip zou in eerste instantie één geschutsdek hebben maar in opdracht van de koning die meer machtsvertoon wilde uitstralen kwam er nog een geschutsdek bij. Hierdoor beschikte het schip over 64 kanonnen. De scheepsbouwers zagen dat daardoor de balans van het schip in gevaar kwam en wilden dat probleem oplossen door onder het onderste dek zware ballaststenen en keien in de kiel te plaatsen.

Dit bleek echter niet voldoende te zijn. Op de eerste proefvaart al kwam het schip in de problemen. Door een harde windvlaag in de haven begon het schip slagzij te maken. Hier kon het schip niet van herstellen en door de openstaande geschutspoorten begon het schip water te maken. Een tweede windvlaag was fataal en deed het schip zinken. Hierbij vonden 40 van de 150 opvarenden de dood. Het schip zonk naar een toendertijd bijna onbereikbare diepte van 35 meter en werd pas in de jaar 1961 geborgen.
Er kwamen er een groot aantal goed bewaarde houtsnijwerken tevoorschijn waaruit bleek dat het niet alleen een oorlogsschip was maar ook een soort paleis met soms vergulde beelden van goden, koningen, keizers en zeemonsters.

Het geborgen schip is op eigen kiel in een in onbruik geraakte sluiskolk gevaren en daar gepreserveerd voor de toekomst. Het huidige museum is daar omheen gebouwd en wordt tot op heden druk bezocht.

Zie ook de Wiki pagina van de Wasa