Scheepsbouw bij de MVH

Tekst_06: ScheepbouwIntro: Over wat de scheepsbouwers maken en wat een lid hier zoal kan doen

De botenbouwers van de MVH houden zich bezig met het bouwen van modelschepen, van statische modellen tot echt varende Remote Controlled (RC) modellen. Er word aan eigen modellen gewerkt maar ook aan gezamenlijke projecten. Hoofdzakelijk word er met hout gebouwd maar ook metaal, koper en plastic word gebruikt, al naar wat noodzakelijk is om tot een goed resultaat te komen. Er zijn diverse materialen en gereedschappen beschikbaar voor algemeen gebruik. Ook voor het thuis aan modellen werken, kunnen die gereedschappen worden gebruikt. Zo is er een slijpmachine, een kolomboor, een lintzaag, een kleine cirkelzaag, en schuurband machine en een draaibank. Voor mensen die daar zelf niet over beschikken is dit een prettige reden om zich bij ons als lid aan te melden.

Wij helpen elkaar, geven tips en werken soms aan elkaars model, de één is beter met tekening lezen of met lijmen, de ander met schilderen, tuigage aanbrengen of zeilen naaien. Wij gaan ook wel eens gezamenlijk een dagje uit naar een beurs een modelbouw show of bijvoorbeeld naar Madurodam. Ook bij de scheeps-model bouwers staat de sociale omgang hoog in het vaandel. Er zijn in het verleden veel modellen gebouwd door de leden, gezamenlijk daar zijn de materiaal kosten door de vereniging gedragen, die krijgen dan ook een plaats op de club zolder, maar kunnen naar verloop van tijd worden verkocht om de aanschaf van nieuwe materialen te kunnen doen.

Ook vinden wij het van belang dat historische modellen dan van een juiste beschrijving worden voorzien, zowel voor als privé als club modellen. Een archief van scheeps- modelbouw tekeningen is aanwezig. Hier in zijn tekeningen en soms ook bouw beschrijvingen in te zien van 'zeil kano' tot 'container schip'.

Hieronder staan enkele voorbeelden van de schepen die de afgelopen jaren gebouwd zijn.

Mississippi

Tekst_07: MississppiIntro: Over de Mississippi

Een groep botenbouwers is meerdere jaren bezig geweest met het maken van deze fantastisch mooie boot. Hij is ruim een meter lang en zo'n 60 cm hoog. Volledig voorzien van werkend schoepenrad en verlichting. Bijna alles aan deze boot is met de hand gemaakt.

Lees alles over hoe deze boot tot stand gekomen is in het Project Mississippi.

Bekijk ook de fotogalerij van de Mississippi.

Jonk

Na het gereed komen van de MISSISSIPPI, de stoomhekwieler, is besloten tot het bouwen van een vissersjonk uit Hongkong in de jaren 30. Het model is gebouwd in schaal 1:33. Het schip is 57 cm lang en 19 cm breed geworden. De hoogte inclusief masten is ongebeer 48 cm op de kiel. Het model is niet al te groot maar heeft toch voldoende detaillering. Alles is met de hand gemaakt en hij is te bewonderen in de kantine van de club.

Lees alles over hoe deze boot tot stand gekomen is in het Project Jonk.

Jonk

Lees alles over hoe deze boot tot stand gekomen is in het Project Jonk.

Wasa

Tekst_09: WasaIntro: Over de Wasa

De Wasa is een voorbeeld van een schip dat bij de vereniging werd binnengebracht vanuit een nalatenschap. De scheepsbouwers hebben met veel liefde het schip afgemaakt en weer in ere hersteld. Er moest veel schoon gemaakt worden en ook waren enkele zaken kapot of nog niet af. Nu staat hij op de club in de kantine als mooi pronkstuk.