Modelspoor bij de MVH

Tekst_02: ModelspoorIntro: Iets over de banen en wat met bij hier als lid zoal kan doen

Bij de Modelbouw Vereniging Hilversum hebben we drie modelspoorbanen. Dit zijn 'Hilversum anno 1935', de 'Bergbaan' en de 'Nostalgie Marklinbaan'. Naast deze banen zijn er ook kleinere projecten als een tweetal N-spoor banen waaraan geknutseld kan worden. Leden kunnen hun hobby beoefenen in allerlei disciplines zoals electrotechniek en scenery. De modelspoorleden zijn bezig aan de gezamenlijke projecten of werken individueel aan een eigen baan. Er wordt gereden met zeer uiteenlopende treinen op de diverse banen en er zijn zelfs leden die simulaties doen op de computer. Voor ieder wat wils dus.

Hilversum Anno 1935

Tekst_03: HilversumBaanIntro: over de baan

De spoorbaan Hilversum anno 1935 is een grote baan van 3 bij 10 meter. Het oude station is compleet nagebouwd met het hoofdgebouw, perrons, voetgangersbrug en draaischijf. Ook de directe omgeving van toen is er zoals de gooische tram naar Laren/Huizen, het "van Gend en Loos" magazijn, de Koninginneweg en de panden ten noorden van het emplacement. Momenteel in aanbouw is de wijk Klein Rome aan de spoorlijn richting Utrecht. Ook de halte Soestdijkerstraatweg heeft een plaats gekregen.

Bekijk een foto impressie van de baan hier: Fotogalerij Hilversum anno 1935

Lees meer over de specifieke delen of projecten van de baan:

Bergbaan

Tekst_04: BergbaanIntro: over de bergbaan

Op de Bergbaan wordt een fictieve spoorlijn in de Alpen uitgebeeld. De Bergbaan wordt digitaal bestuurd. De baan is via een klimspiraal verbonden met Geuzendael en Hilversum.

Deze spiraal zorgt ook voor het overbruggen van grote hoogteverschillen in het berglandschap, waar de bergtoppen tot het plafond reiken.

Bekijk hier de fotogalerij van de Bergbaan

Bergbaan

Tekst_04: BergbaanIntro: over de bergbaan

Bekijk hier de fotogalerij van de Bergbaan

Nostalgie Marklinbaan

Tekst_05: MarklinBaanIntro: over de bergbaan

In de middenruimte wordt momenteel gewerkt aan een baan met ouderwetse Märklin M-rails. Met deze baan willen we op de open dagen de bezoekers de mogelijkheid bieden om zelf met treinen te rijden. De baan is zo ontworpen dat drie treinen tegelijk bestuurd kunnen worden, en er nog twee klaar staan om mee te rijden. Het materieel zal bestaan uit oude Märklin-modellen uit de ’60-er en ’70-er jaren. Enkele locs, wagens en rijtuigen hebben al een opknapbeurt gehad.

Bekijk hier de fotogallerij van de Nostalgiebaan