Doe thuis een simulatie van onze Märklinbaan

De club is door de uitbraak van het Corona-virus voorlopig even dicht. Op de MVH-zolder in gebouw De Geus gebeurt even helemaal niets meer en ook op de modelbanen rijdt voorlopig geen enkele trein. Ook de oude Märklinbaan staat helemaal stil, maar het aardige is dat je niet hoeft te wachten tot de deuren weer open gaan om met de baan te rijden, je kunt dit gewoon thuis achter de computer kunt doen.

Onze Märklinbaan is ontworpen met het programma SCARM (simple computer-aided railway modeller). Dat was ooit een gratis programma dat met wat oefening best prettig is om mee te werken. Sinds 2017 is het gratis programma beperkt in gebruik (je kunt nu maximaal 100 items (railstukken, boompjes, etc.) gebruiken. Wil je meer dan moet je een licentie kopen. Niet onredelijk.

Een interessante toevoeging aan het programma is de Model Trains Simulator, zodat je op de computer al kunt kijken of het ontwerp dat je hebt bedacht in praktijk boeiend genoeg is. In de video hieronder is een voorbeeld van een simulatie van onze Märklinbaan te zien.

Het ontwerp is weliswaar meer dan 100 items, maar je kunt het gewoon opstarten in de gratis versie van SCARM. Met de gratis versie van de Model Trains Simulator kun je één trein laten rijden, wat al een aardig beeld geeft. Met de licentie krijg je de keuze uit allerlei materieel, vooral Noord-Amerikaans en Oost-Duits.

Wil je het ook eens proberen?

-Download en installeer het programma SCARM. Dat is te vinden op: https://www.scarm.info/
-Als dat is gelukt kun je in het programma onder ‘extensions’ > ‘browse for extensions’ de simulator toevoegen en daarna materieel downloaden. Let op! De links staan daar onderin de pagina. Bovenaan de pagina staat vaak ook een prominente downloadknop, maar dat is een advertentie.
-Het ontwerp van de Märklinbaan vind je hier.

Veel plezier ermee.