Bouw van de NCS 76
Het bouwen van een replica treinmodel is een prachtige hobby voor liefhebbers van modeltreinen en stoomtreinen.
Ik heb gekozen voor het bouwen van een replica van de NCS 76 stoomtrein uit 1916 in schaal 1 op 40. Het bouwproces heeft ongeveer 6 maanden in beslag genomen. De aandrijving zal worden verzorgd door een elektromotor, waarbij de snelheid perfect geregeld kan worden. In dit artikel zal ik alle aspecten van het bouwproces bespreken, van de zuigers en aandrijfassen tot de stoomketel en snelheidsregeling.
Allereerst is het belangrijk om te beschikken over gedetailleerde bouwtekeningen van de NCS 76 stoomtrein. Deze tekeningen zullen dienen als de basis voor het bouwproces en zullen alle afmetingen en specificaties bevatten die nodig zijn om de replica zo nauwkeurig mogelijk te kunnen bouwen. Er zijn verschillende bronnen waar deze tekeningen kunnen worden verkregen, zoals online forums, modeltreinclubs en boeken over stoomtreinen.
Als de bouwtekeningen eenmaal zijn verkregen, kan ik beginnen met het bouwen van de replica van de NCS 76 stoomtrein. Ik ben begonnen met het frame en de wielophanging, gevolgd door de zuigers en aandrijfassen. De zuigers zijn een belangrijk onderdeel van de stoomtrein omdat ze de beweging van de stoom in de cilinder omzetten in mechanische beweging die wordt gebruikt om de wielen van de trein aan te drijven. Om de zuigers te maken, moeten ik beschikken over de juiste materialen, zoals staal of messing, en de nodige gereedschappen, zoals een draaibank. Het is belangrijk om de zuigers nauwkeurig te maken en ervoor te zorgen dat er geen speling is tussen de zuigers en de cilinder.
De aandrijfassen zijn de verbinding tussen de zuigers en de wielen van de trein. Ook hier is het belangrijk om de juiste materialen te gebruiken, zoals gehard staal, om ervoor te zorgen dat de aandrijfassen sterk genoeg zijn om het gewicht van de trein te dragen. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de aandrijfassen de juiste afmetingen hebben en goed zijn uitgelijnd met de zuigers en de wielen van de trein. Het uitlijnen van de aandrijfwielen heet in vaktermen “kwartieren”
Een ander belangrijk onderdeel van de stoomtrein is de stoomketel. De stoomketel genereert de stoom die wordt gebruikt om de zuigers aan te drijven en is een van de meest kritieke onderdelen van de trein. Het is belangrijk om de stoomketel te bouwen volgens de specificaties die zijn opgenomen in de bouwtekeningen en om de juiste materialen te gebruiken, zoals koper of messing. Ondanks dat de stoomketel niet hoeft te functioneren heb ik wel alle vlampijpen en kranen gemonteerd.
Naast de bouw van de zuigers, aandrijfassen en stoomketel is het ook belangrijk om te zorgen voor de juiste snelheidsregeling en geluidseffecten. De elektromotor die wordt gebruikt om de trein aan te drijven, moet worden uitgerust met een regelaar waarmee de snelheid van de trein perfect kan worden geregeld. De aandrijfwielen zijn 1 mm verhoogd t.o.v. de rails zodat dit statische model wel de rijbeweging kan maken. Dit zorgt voor een soepele en realistische rijervaring. Om het geluid van de stoomtrein na te bootsen, kunnen er speciale geluidseffecten worden toegevoegd aan de trein, zoals een stoomfluit of het geluid van de aandrijfassen en de zuigers.
Met alle aspecten van de bouw van de replica van de NCS 76 stoomtrein in overweging genomen, kan het bouwproces een uitdagende en bevredigende ervaring zijn voor een modelbouwer. Door de juiste materialen en gereedschappen te gebruiken, nauwkeurig te werken en te zorgen voor de juiste veiligheidsvoorzieningen en geluidseffecten, kan deze replica een prachtig stukje techniek en geschiedenis worden.